lördag 1 oktober 2011

härlig dag!

Idag har det vart en sån otroligt varm dag igen! men imorgon ska de sjunka med hela 10 grader :) och alla pratar om att de ska bli så kallt, haha ja tycker bara de ska bli lite skönt (20+ är ju fortfarande varmt! eller?). Men faktiskt så börjar ja vänja mig vid värmen.

Jag började dagen med intaget och fodring mm. sen gjorde jag iordning en häst till jennie som hon skulle rida och sen gav jag William ett bad :) efter de red jag dressyr lektion på glory för jennie. red lektion tillsammans med Sam. Det gick faktiskt riktigt bra, och var ganska kul fast de va dressyr ;) fick rida på dressyrbanan och vi red ett dressyr program som sam ska tävla imorgon.

sen efter lunchen red jag och jennie ut. då fick jag rida sanibel (en 4 åring) det gick oxå riktigt bra och vi hoppade lite små hinder i skogen.

den här fina varelsen kallas opasom (tror ja de stavas) det är en slags "råtta", riktigt äcklig!!! med lång sliskig svans och stora tassar med jätte klor, den bär på en sjukdom som smittar hästarna, de är små "kryp" som lever på dom här djuren och när dom är i hagen mm och smittar hästarna så kryper dom här krypen in i ryggmärgen, tror ja de var, och gör så att hästarna blir sjuka, tappar balans och ramlar mm. de går att bota ibland men de finns en häst här på gården som ska avlivas för att han fått den här sjukdommen och inte blir frisk. dom har försökt bota honom i 1 år nu men de går inte. även Z, hingsten, har den här sjukdommen men han är nästan helt bra. han går lite lite snett och därför kan dom inte göra annat än att rida dressyr på han.

Jennie och Juan har fångat opasomen och ska köra iväg den ut i skogen. medans jag och sam står på säkert avstånd och tycker den är super äcklig även z och tracy står på dressyr banan och tittar på :)

Jag skulle hämta benskydd och ser att något ligger i hörnet och stirrar och fräser åt mig! gissa om ja blev rädd! sprang och hämta sam som blev lika rädd hon ;) den va grymt stor och dom tror dessutom att de va en unge!

när ja satt ute vid polen och skypa med min kära familj igår :)

william :) heltklart min favorit!

klar :)



saknar alla hemma i Sverige! och dig massor becca <3

/Jennifer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar